Jak korzystać z wyszukiwarki?

Jak korzystać z wyszukiwarki?

17 kwietnia 2016 7 przez admin

Odpowiedź na powyższe pytanie wydaje się banalnie prosta. Większość z nas chociaż korzystała przynajmniej kilkukrotnie z wyszukiwarek, a niektórzy robią to codziennie. Istnieją jednak funkcje nie do końca oczywiste o których dobrze wiedzieć.W tym artykule opiszemy najważniejsze z nich.

Podstawową funkcją każdej wyszukiwarki jest możliwość wyszukania stron WWW, które odpowiadają naszemu zapytaniu. Odbywa się to, poprzez wpisanie interesującego nas słowa lub frazy do odpowiedniego pola, a następnie kliknięcie przycisku „Szukaj”. Na poniższym screenie przedstawiony jest wynik wyszukiwania słowa kluczowego „reklama w internecie rzeszów”.

W zależności od wyszukiwarki liczba wyników może być różna. W wyszukiwarce Google, wyników naturalnych, najczęściej jest ich dziesięć, tak jak na przedstawionym screenie. Mamy jednak możliwość zmiany tą liczbę w ustawieniach. Przejście do następnych podstron wyników, umożliwia nam menu nawigacyjne, znajdujące się na dole strony.

Na zielono zostały zaznaczone naturalne wyniki wyszukiwania. Są to strony, które znajdują się wysoko ze względu na odpowiednie działania z zakresu SEO.

wyniki_wyszukiwania

Dodatkowe opcje wyszukiwarki Google

Obok adresu strony znajduje się strzałka w dół. Po jej kliknięciu mamy dostęp do dodatkowych opcji takich jak „kopia”, „podobne” i „udostępnij”. Pierwsza z nich umożliwia nam podglądnięcie kopii strony przechowywanej w archiwum wyszukiwarki. Funkcja ta umożliwia nam zdobycie informacji, czy wyszukiwarka posiada już w swojej bazie ostatnio wprowadzone zmiany na stronie.

Dzięki podglądowi możemy też dowiedzieć się, czy strona nie korzysta z zabronionych praktyk na zwiększenie swojej pozycji takich jak cloaking lub ukryty tekst. Możemy też skorzystać z tej funkcji, kiedy strona którą chcemy odwiedzić w danej chwili nie działa. W tym miejscu dostępna jest też wersja tekstowa strony. Możemy ją oglądnąć klikając w prawym górnym rogu przycisk „Wersja tekstowa”, w szarej tabeli dostarczającej nam kilka dodatkowych informacji od Google.

kopia_strony_w_google

Kopia strony przechowywana przez wyszukiwarkę Google, źródło: Google.pl.

Na screenie poniżej widzimy tekstowa kopię strony z bazy stron wyszukiwarki Google. Jak widać, kopia ta pozbawiona jest bardziej skomplikowanego formatowania tekstu takiego jak kolory, czy rodzaje czcionek. Nie znajdziemy tutaj też kolorowego tła, czy jakichkolwiek obrazków.

Kopia tekstowa strony w Google

Wersja tekstowa kopii strony przechowywana przez wyszukiwarkę Google, źródło: Google.pl.

Kolejną opcją jest możliwość wyświetlenia podobnych według Google stron. Niestety bliższe przyjrzenie się tej funkcji pozwala stwierdzić, że często przedstawione wyniki nie mają wiele wspólnego z tematyką strony pierwotnej.

Linki sponsorowane

Bardzo często możemy zauważyć obok wyników wyszukiwania „linki sponsorowane”, na pierwszym screenie zostały oznaczone kolorem czerwonym. Aby wyświetlał się tam link do naszej strony, nie jest potrzebne pozycjonowanie, ani nawet optymalizacja. Wystarczy, że zapłacimy właścicielowi wyszukiwarki. W Google lista linków sponsorowanych segregowana jest na podstawie kilku czynników. Podstawowym jest kwota jaką jesteśmy w stanie zapłacić za jednego użytkownika, który kliknie w link do naszej strony. Im wyższa, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdziemy się na samej górze.

Bardzo ważnym elementem strony wyszukiwania jest krótki tekst znajdujący się bezpośrednio nad wynikami wyszukiwania. Jest on widoczny na rysunku 6. Informuje on nas o tym, ile zostało znalezionych stron pasujących do naszego zapytania, oraz ile wyszukiwarka potrzebowała na to czasu. O ile ten drugi element jest mało istotny to drugi pozwala nam na wstępne rozeznanie co do popularności danego zapytania. Możemy założyć, że im więcej stron pasuje do danego zapytania, tym większą konkurencję musimy pokonać w drodze do zdobycia pierwszych pozycji. Należy pamiętać, że jest to jedna z wielu informacji mówiących o stopniu trudności usługi SEO, jaką jest pozycjonowanie i często nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Źródła:

  • Danowski B., Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW, Jak się to robi, Helion, Gliwice 2011.
  • http://www.komputerswiat.pl/nowosci/internet/2013/15/ile-nazw-domen-dziala-w-internecie.aspx