Wyszukania transakcyjne i adaptacja

Wyszukania transakcyjne i adaptacja

6 maja 2017 3 przez admin

Jest to ostatni artykuł z serii Zrozumieć rodzaje wyszukań. Opisujemy w nim rodzaj wyszukań jakim są wyszukania transakcyjne oraz funkcjonalność, która ma na celu ułatwienie korzystania z wyszukiwarek jakim jest adaptacja.

Wyszukania transakcyjne

Wyszukanie transakcyjne nie zawsze kończy się kupnem. Poza zapytaniem „sklep laptopy”, które dokładnie wskazuje na poszukiwanie przez użytkownika laptopa do kupienia, zapytaniem transakcyjnym jest również „restauracja Rzeszów rynek”, a więc chęć odnalezienia restauracji w pobliżu Rzeszowskiego rynku. Do zapytań tych zaliczamy też te mające na celu założenie konta w Gmail lub w serwisie YouTube czy zarezerwowanie wizyty u dentysty.[1]

Wyszukania transakcyjne
Wynik wyszukiwania frazy „restauracja Rzeszów rynek” w Google.pl

            Wartość zapytań transakcyjnych jest najwyższa. Badania dowodzą, że 80% zapytań stanowią wyszukania informacyjne. Zaledwie 10% to wyszukania transakcyjne i nawigacyjne. Podczas badania dokonano ciekawego spostrzeżenia. Zbudowano algorytm, który automatycznie określał typ danego wyszukania. Okazało się, że poradził sobie trafnie w 74 procentach. Pozostałe wyszukiwania były zbyt mało precyzyjne, co pozostawiało pole do interpretacji na różne sposoby. Prawdopodobnie było to spowodowane słabą znajomością zasad jakimi kierują się wyszukiwarki.[2]

Adaptacja przy wyszukaniu

Wyszukiwarka może śledzić sekwencje zapytań w celu lepszego określenia celu użytkownika. W wywiadzie Erica Enge’a z szefem zarządzania produktem Google Jackiem Menzelem, informacja ta została potwierdzona. Wpisując frazę „hotele” otrzymamy inne wyniki niż w przypadku poprzedzenia tego wyszukania zapytaniem „Berlin”. W drugim przypadku powinniśmy otrzymać informacje o hotelach w Berlinie. Ze względu na częste zmiany w wyszukiwarce Google, funkcjonalność ta nie zadziała za każdym razem. Wyszukiwanie adaptacyjne niesie za sobą również zagrożenie otrzymania całkiem nieprzydatnych informacji, jeśli nasze kolejne zapytania nie mają tak naprawdę nic wspólnego z poprzednimi, a wyszukiwarka zinterpretuje to inaczej.[3]

Zapraszamy do przeczytania poprzedniego artykułu z serii – Wyszukania nawigacyjne i informacyjne.

[1] Enge E., Sztuka SEO Optymalizacja witryn internetowych, Helion, Gliwice 2013.
[2] http://faculty.ist.psu.edu
[3] https://www.stonetemple.com/how-google-does-personalization-with-jack-menzel