
Jak zaplanować reklamę w telewizji?
8 lutego 2022Mass media czyli środki masowego przekazu to wciąż niesamowita przestrzeń do reklamowania swojego biznesu. Telewizja, radio, prasa czy internet to podstawowe media, z których czerpiemy informacje o otaczającym nas świecie, ale także o firmach i ich produktach. Jak zatem wykorzystać telewizję do reklamowania firmy?
O reklamie w telewizji
Reklama w telewizji charakteryzuje się szerokimi zasięgami. Zgodnie z badaniami KPMG, każdego roku ilość konsumowanych treści w TV wzrasta o 2,8%, a przeciętny polak spędza przed telewizorem średnio 4 godziny i 20 minut. Biorąc pod uwagę ilość bloków reklamowych przypadających na ten czas, można bez problemu stwierdzić, że to doskonałe medium do promocji biznesu. Od czego zacząć planowanie budżetu mediowego?
Dopasowanie kanałów i programów tematycznych
Planowanie reklamy w telewizji należy rozpocząć od dokładnej analizy grupy docelowej. Jeśli wiemy kim są klienci naszej firmy łatwo dopasować miejsce i czas antenowy, aby do nich dotrzeć, przy wykorzystaniu statystyk, które dostarczy dom mediowy. Telewizja daje również możliwość dobrego dopasowania pod względem tematyki.
Prowadząc biznes z branży budowlanej czy wnętrzarskiej jak np. sprzedaż mebli, armatury łazienkowej, materiałów budowlanych, artykułów do wnętrz, drzwi czy okien, powinniśmy przede wszystkim zadbać o promocję w kanałach takich jak Domo+ oraz HGTV lub w okolicach programów jak Nasz nowy dom, Patent na Dom, Zgłoś Remont, czy Remont w 48 Godzin. Zawsze należy maksymalnie wykorzystać dopasowanie tematyczne, a każda branża znajdzie kanały czy programy dla siebie.
Formy reklamy w TV
W telewizji mamy do dyspozycji wiele form promocyjnych. Najpopularniejsze z nich to oczywiście spoty reklamowe, które trwają do 60 sekund i wyświetlane są między programami, filmami czy serialami. Skorzystać możemy również z krótszych, banerów sponsorskich.
Baner sponsorski trwa do 8 sekund i wyświetlany jest bezpośrednio przed wybranym programem. W banerze należy zawrzeć formułę „na program zaprasza…” lub „sponsorem programu jest…”. To doskonała i efektywna reklama, gdyż wyświetlana jest bezpośrednio przed programem, na który czekają widzowie. Cechuje się więc dużą, realną oglądalnością i skupieniem widza, czego często nie doświadczamy w takim stopniu, przy dłuższych blokach reklamowych.
Lokowanie produktu
Kolejną możliwością reklamowania się w telewizji jest lokowanie produktu (product placement). Lokowanie polega na pokazaniu danego produktu podczas programu telewizyjnego, czy serialu, a sposoby jego ekspozycji są każdorazowo negocjowane przez dom mediowy z wydawcą TV.
Cena reklamy w telewizji
Cenniki reklam telewizyjnych są stale modyfikowane i zależą od wielu czynników w tym:
- pory dnia,
- okresu kalendarzowego,
- programów i filmów, między którymi występuje promocja,
- oglądalności,
- a także od kanału.
Najdroższymi są popularne kanały ogólnotematyczne jak TVN, Polsat, TVP 1 czy TVP 2, gdzie za pojedynczy spot zapłacimy od 500 zł do kilkunastu (czasem kilkudziesięciu tysięcy). Są jednak pory i oferty domów mediowych, dzięki którym można nabyć je znacznie taniej.
Niższymi cenami charakteryzują się kanały tematyczne oraz regionalne – te ostatnie są świetnym rozwiązaniem do reklamowania usług oferowanych w danym obszarze geograficznym.