SEO – czym jest i komu to potrzebne?

SEO – czym jest i komu to potrzebne?

7 stycznia 2022 0 przez admin

SEO, czyli z języka angielskiego Search Engine Optimalization to, wyjaśniając w prostych słowach – takie napisanie treści, która znajdzie się w internecie, aby ta w wynikach wyszukiwania po wpisaniu Twojego pytania pojawiła się jak najwyżej – aby bardzo prawdopodobne było, że otworzysz tą konkretną stronę.

Wiesz już, o czym mowa? Wyjaśnijmy to na przykładzie! Wyobraź sobie, że poszukujesz fryzjera w mieście, do którego przeprowadziłeś się, powiedzmy, dwa tygodnie temu. Nie masz tutaj jeszcze dużo znajomych i nie bardzo wiesz, gdzie znajduje się najlepszy salon, który ktoś mógłby Ci polecić. Pierwszą rzeczą, którą robisz to z pewnością wpisanie w wyszukiwarkę „fryzjer (nazwa miasta)”. Na ekranie pojawiają się różne wyniki. Jednak nie są w kolejności alfabetycznej po nazwie salonu, nie są ułożone też pod względem odległości od Twojego mieszkania… W takim razie, co determinuje kolejność wyników w wyszukiwarce? Tutaj z odpowiedzią przychodzi nasz gwóźdź programu, a więc tajemnicze jeszcze na początku akapitu SEO oraz optymalizacja SEO. Ta strona salonu fryzjerskiego, która jest najlepiej zoptymalizowana pod kontem SEO, będzie najpopularniejsza, więc prawdopodobnie zdobędzie najwięcej klientów. Jaki z tego wniosek? Optymalizacja SEO to potężne narzędzie marketingowe.

Skoro wiemy już, że w internecie spotykamy się z optymalizacją SEO codziennie, nawet nieświadomie, nasuwa się kolejne pytanie: kto się tym zajmuje?

Specjalista od SEO – kim jest, co robi, ile zarabia, jak nim zostać?

Na początku zastanówmy się, jak trzeba pokierować ścieżkę swojej edukacji, aby zostać specjalistą od SEO – zadowodo optymalizować strony internetowe. W zasadzie ten zawód nie wymaga żadnego wykształcenia. Zacząć można na platformach internetowych, które skupiają copywriterów-amarotów, którzy dopiero odkryli, jak tak naprawdę ważny jest content – tekst, który widzimy w internecie. Tutaj mogą szlifować swoje umiejętności. Na rynku dostępnych jest wiele kursów, na których łatwo zdobyć niezbędną wiedzę do zostania specjalistą od SEO. Ile można zarobić, zajmując się pozycjonowaniem? Średnio zarobki zaczynają się od około 3 tysięcy netto i idą w górę wraz z doświadczeniem, jakością oferowanych usług czy podnoszeniem swojej stawki za 1000zzs. Wiele zależy także od tego, jakie wynagrodzenie oferuje pracownikowi agencja SEO.

Czym jest audyt SEO?

To nic innego, jak pewnego rodzaju research internetu pod względem najlepszych słów kluczowych (keywords) za pomocą odpowiednich narzędzi. Poza tym powinna znaleźć się w nim analiza adresów, tagów, linków czy unikalności danej treści. Jest on niezwykle ważny, jeśli chcesz przygotować naprawdę dobry artykuł, który pomoże w późniejszym marketingu. To dość skomplikowane zagadnienie, które może nieco namieszać w głowie początkującym, ale zdecydowanie należy zapoznać się z nim po poznaniu podstaw optymalizacji SEO.

Ile to wszystko kosztuje?

  • jak już wiemy – przeciętny specjalista od SEO zarabia średnio około 5 tysięcy zł na miesiąc,
  • kompleksowy audyt to koszt rzędu 5-10 tysięcy,
  • ile zatem kosztuje wypromowanie swojej strony internetowej w Google? Tutaj cena również zależy od agencji, ewentualnie freelancera. Zazwyczaj waha się w granicach od około 1000 zł do 3000 zł na miesiąc.

Jak jesteśmy w stanie wywnioskować z tego artukułu – to całkiem opłacalne zajęcie. Nie jest stosunkowo trudne do nauczenia się, jednak nie bagatelizujmy tego – wszystko może być łatwe, jeśli mamy odpowiednie zdolności i chęci. To także zawód przyszłości – coraz więcej firm opiera swoją działalność wyłącznie na pracy w internecie, a więc popyt na SEO będzie coraz większy.